Ögonbottensfotografering.

Update: | ✝ Publicerat i
 Idag har jag varit iväg till sjukhuset i Gävle och gjort en ögonbottensfotografering. Vet ni inte vad det är så har jag en liten förklaring här.
 
" Ögonbottenfotografering betyder att man med en speciell ögonbottenkamera kan se in i bakre delen av ögat och fotografera av näthinnan och synnerven. Bilderna sparas för att man ska kunna följa upp eventuella förändringar i ögat.

Ögonbottenfotografering görs framför allt för att dokumentera och följa upp kärlförändringar i näthinnan vid diabetes, så kallad diabetesscreening. Undersökningen görs även för att dokumentera åldersförändringar i gula fläcken eller andra sjukdomstillstånd som påverkar näthinnan eller den underliggande åderhinnan. Med ögonbottenfotografering kan man även undersöka synnervsförändringar, till exempel vid glaukom. "

 

Det är inte den roligaste undersökningen. Du får två olika ögondroppar i varje öga, som kommer vidga dina pupiller. Dom ska vidgas så att kameran kommer åt att fota ögonbotten. Sen måste man sitta och vänta i en halvtimme medans dropparna ska verka. Sen får du sätta huvudet i en såndär "ställning" som man använder när man kollar synen, typ. Sen ska man stirra rakt in i en grön lampa, sen slår en blixt av precis framför ögat.. Det är skitjobbigt, testa själv att sätta en kamerablixt 1-2 cm ifrån ditt öga. Stirra in i den och sen ta ett kort.

Men det gick bra och allt var som det skulle med mina ögon! Dock fick jag ju gå runt med pupiller stora som meloner i flera timmar. Med snö och sol utomhus. Suck. Mitt huvud och mina ögon är båda trötta och tunga nu. Jaja, får vara glad att allt såg bra ut! Nu ska jag klicka runt på lite sidor och sen, sova kanske?

 

HÖRS HÄJ.

emelie
Skrivet den:

Hoppas det gick bra gmn<3

Svar: Tnx gmn, de gick braow!<3
Cecilia None